tirsdag 12. april 2011

PBL

PBL er kort for problembasert læring. Temaet for vårt PBL-arbeid denne perioden var tilpasset opplæring. Vi valgte oss en problemstilling som vi ønsket å jobbe mer med. Stoff til PBL-arbeidet skulle vi finne i løpet av praksisperioden.

Problemstilling:
Hvordan kan man tilrettelegg undervisningen i form av gruppearbeid?

Men hva er egentlig tilpasset opplæring?

I læreplanen – generell del står det skrevet ”skolen skal ha rom for alle, og lærerne må derfor ha blikk for den enkelte.”(LK06, generell del, s 10) Tilpasset opplæring vil si at undervisningen tilrettelegges etter elevenes alderstrinn og utviklingsnivå. Samtidig som fag og nivå tilrettelegges, ikke bare for klassen som helhet, men også for hver enkelte elev.
”Det pedagogiske opplegget må være bredt nok til at læreren med smidighet og godhet kan møte elevenes ulikheter i evner og utviklingsrytme.” (LK06 – generell del, s.10) Ved å få til dette må læreren tenke nøye på hvordan undervisningen blir lagt opp. Undervisningen skal føre til mestring og motivasjon til å lære mer, ikke gjøre elevene motløse.

  • Hvilke utfordringer møter læreren i skolen, med tanke på tilpasset opplæring? Og mener du gruppearbeid er en bra eller dårlig måte å tilpasse opplæring?

Følg med videre for å høre mer om vårt PBL-arbeid :)

2 kommentarer:

  1. HAr dere intervjuet elevene for å få svar på det siste spørsmålet?

    SvarSlett
  2. Vi har ikke intervjuet elevene for å få svar på det siste spørsmålet. Våre observasjoner har vært grunnlaget for de notatene vi har gjort oss. Samtidig som vi gjennomførte et gruppearbeid, der vi tenkte veldig nøye gjennom hvordan vi kunne tilrettelegge.

    Ved å gjennomføre dette gruppearbeidet og planlegge så grundig som vi gjorde følte vi at proisjektarbeidet ble veldig bra tilpasset. Slik at vi nådde de målene vi ville. Men når det gjelder om gruppearbeid er en bra eller dårlig måte å tilpasse opplæringen på, så fant vi ut at det kommer an på hvordan læreren legger opp undervisningen.

    Vi gjorde oss observasjoner om at hvis planleggingen er veldig bra går det å tilrettelegge for hver enkelte elev. Vi tok med oss observasjoner fra tidligere praksis, og tenkte nøye gjennom dette når vi planla dette opplegget.

    Tidligere i høst hadde vi et annet PBL arbeid der vi intervjuet elevene med tanke på ulike arbeidsmetoder. De elevene vi intervjuet var veldig positive til gruppearbeid og ville ha mer av dette i skolen.

    SvarSlett